Zanim wybierzesz centralę alarmową wyposażoną w dialer telefoniczny ? Przeczytaj

Zawsze sprawdź co kryje się pod zdawkowym hasłem ?dialer? umieszczonym w opisie cech centrali alarmowej na stronie sklepu internetowego.

Pytanie czytelnika:

Witam!!!
Zamierzam zainstalować alarm w domu jednorodzinnym. Moje pytanie: jeżeli centrala jest wyposażona w dialer telefoniczny ? czy będzie możliwe przesyłanie informacji o zagrożeniu na telefon komórkowy?
Pozdrawiam,
Edward

We wszystkich systemach, które znam, nie ma znaczenia, czy dialer będzie dzwonił na numer telefonu stacjonarnego czy na numer telefonu komórkowego. Zwykle w centrali alarmowej można zaprogramować kilka numerów telefonicznych, na które będzie następować powiadamianie (oczywiście według zadanej kolejności).

Zanim wybierzesz centralę alarmową wyposażoną w dialer telefoniczny ? proszę pamiętaj o kilku ważnych sprawach:

  1. Wiele dostępnych w sprzedaży central alarmowych wyposażanych jest fabrycznie w dialery telefoniczne, które współpracują wyłącznie z tradycyjną linią telefoniczną.
  2. Aby wykorzystać taki dialer powinieneś doprowadzić do centrali linię telefoniczną. Linię telefoniczną można wykorzystywać także do normalnych rozmów telefonicznych. Telefon podłącza się w takim przypadku niejako za centralą (do odpowiednich zacisków dialera). To bardzo ważne! Centrala ma wtedy pełną ?władzę? nad linią telefoniczną i w razie potrzeby będzie mogła rozłączyć aktywną rozmowę. W przypadku niewłaściwego podłączenia, centrala może nie mieć możliwości wykonania połączenia jeżeli linia będzie zajęta (np. telefon w domu będzie w tym czasie dzwonił).
  3. Nie wszystkie dialery umożliwiają głosowe czy choćby tylko tonowe powiadamianie o zagrożeniu. Niektóre z nich przeznaczone są raczej dla agencji monitorujących wyposażonych w specjalne urządzenia odbiorcze zainstalowane na końcu linii telefonicznej. Jeżeli odbierzesz połączenie od takiego dialera na przykład na swoim telefonie komórkowym, to usłyszysz prawdopodobnie tylko dźwięki transmisji cyfrowej (coś podobnego do dźwięków faksu) ? o ile w ogóle coś usłyszysz. Do niektórych systemów, które standardowo nie posiadają dialera z powiadomieniem głosowym można jednak dokupić specjalny dodatkowy moduł realizujący tę funkcję.
  4. Nie wszystkie dialery umożliwiają przekazywanie informacji o usterkach lub o szczególnych stanach systemu alarmowego.
  5. Nie wszystkie dialery umożliwiają zdalne sprawdzenie stanu systemu alarmowego poprzez ?dodzwonienie się? z zewnątrz do centrali.
  6. Jeżeli nie posiadasz tradycyjnej linii telefonicznej w swoim domu, rozważ wyposażenie systemu alarmowego w moduł/dialer GSM.

Zanim wybierzesz model centrali do swojego alarmu domowego zawsze upewnij się, że dialer posiada oczekiwane przez Ciebie funkcje.  Jeżeli specyfikacja (parametry) urządzenia przedstawiona przez sprzedawcę (n.p. na stronie internetowej) nie zawiera szczegółowych informacji a tylko zdawkowe określenie, że centrala posiada ?dialer?, to proszę poproś sprzedawcę o udzielenie dodatkowych informacji lub udostępnienie instrukcji instalacji i obsługi. Albo po prostu samodzielnie znajdź w sieci odpowiednie informacje ? wielu uznanych na rynku producentów alarmów domowych zamieszcza szczegółowe instrukcje na swoich stronach internetowych. Warto je przed zakupem przeczytać.